Sunday, March 11, 2007

Letih Berjongging



Hari ni pergi jogging.. rasanya dah 6 bulan tak berjogging.. hari ni cuti-cuti ni turunla jogging… yerla nak pergi minum kat mamak pun takde kawan yang sudi minum bersama.. so aktiviti yang ada di tahap penuh keboringan ni ialah berjogging keseorangan. Sedih kan orang tak de kawan ni. Maklumla insan merantau macam aku ni tiada kawan. Kawan masa belajar dulu ada la.. tapi semua dok jauh-jauh.. tinggal la kawan sepejabat. Yang dekat-dekat ni semua sibuk layan keluarga masing-masing.. Yang jauh pun macam tu jugak rasanya. Yang suka keluar tu aku tak kenal la pulak, yang ada hanyala yang nak jual insurans, yang nak jual ubat, yang nak jual vitamin, yang nak jual macam-macam.. yang nak keluar beriadah.. seorang pun tak de.. Ada jugak yang ajak main futsal.. aku pulak kaki bangku, tak reti nak main.. pergi sekali, main 5 minit dah pancit. jadi takley la nak join geng main bola.. Jadi susah sungguh la hidup seorang kaki bangku ni.. Kepada anak-anak muda.. belajarla main bola, nanti senang nak berkawan..
So.. aku turunla berjogging.. ceh.. mula-mula semangat berkobar-kobarla aku ni nak lari lam satu jam konon.. tup-tup 5 minit jer aku berlari.. pastu aku berjalan.. teruk betul la nafas aku sekarang, rasa macam kering tekak, tak cukup air.. tapi kaki kuat lagi.. padahal sebelum keluar baru jer minum air.. bahaya la, kalo aku biar nafas aku macam ni.. rasa macam cepat benor nak mati. Kalo biar lama-lama tak berjogging, aku rasa boleh jem jantung aku ni. Kalo masa muda-muda remaja dulu 5km pun buat tak paham jer.. ini 5 minit dah pancit, rasa macam ada penyakit jer…
Nak kata penyakit pun tak derla demam sampai takley pergi kerja, cuma jantung la kot, dah tak kuat.. cepat benor letih.. berlari sekejap jer letih, dah tak secergas sewaktu muda remaja.. Aku tak tahu la macam mana orang hisap rokok tu boleh kuat lagi main bola.. lepas hisap rokok main bola.. pun boleh tahan. Aku tak hisap rokok pun tak boleh tahan berjogging lelama. Maybe diorang dah biasa. Yang penting kita biasa buat aktiviti-aktiviti fizikal ni. Tak kira lah hisap rokok ker tak hisap. Janji amalan fizikal ni perlu diamalkan secara istiqamah. Tak boleh sekejap buat sekejap tak buat. Kalo tidak kita tak kan dapat faedah dari amalan tu… dapat letih jer la. Betul tak?

No comments: