Saturday, March 3, 2007

Pasal Perut Buncit

ari ni nak merapu pasal perut buncit. Sebab apa? sebab hari demi hari perut aku nampak semakin buncit. Bukan sebab mengandung, sebab lelaki tak ley mengandung.. Tak tau la sebab apa perut aku buncit. Yang aku tahu, makan biasa2 aja. 2 kali sehari, tengah hari sekali, malam sekali. Dua-dua makan nasi dengan kadar biasa. Yang pasti aku bersenam sebab setiap hari pergi kerja balik kerja aku dah letih.. jadi tak sempat la nak bersenam.. hujung minggu pergi shopping, beli barang dan jalan-jalan jer.. jadi tak sepat la aku nak bersenam.. So, sebab aku tak bersenamla maka perut aku makin buncit. Yerla.. orang kata kalo dah umur makin meningkat metabolisme badan makin mengurangkan, jadi badan kurang membakar lemak. Lemak-lemak ni pulak terkumpul kat perut aku. Lama-kelamaan perut aku semakin buncit sebab tidak mengurangkan pengambilan makanan.
So aku rasa nak carik info kat internet untuk selesaikan problem perut buncit aku ni. Banyak jugak jumpa, tapi tak tahu boleh try ke idak. Salah satu nya seperti di bawah ni. Boleh kempis ker idak perut aku ni, kalo ikut petua ni.. aku pun tak tahu.. saper nak try boleh la try…

1. Ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih . Sebatikan lalu disapu pada perut kemudian ikat perut seperti perempuan yang baru lepas bersalin (bengkung) Jika tidak mahu bengkung, lumurkan atau sapu dekat perut sahaja, amalkan setiap malam.
2. Asam jawa dan garam dibancuh dengan segelas air panas. Embunkan semalaman. Esok paginya minum air tersebut sebelum membasuh muka atau membuang air kecil. Mengelak perut buncit Sekiranya anda makan nasi, jangan disulami dengan air. Minum air setelah selesai makan Sebaik-baiknya minum 1/2 jam - 3 jam kemudiannya. Petua ini dapat mengelakkan perut buncit.

Nampak petua tu mcm la bagus.. tapi masalahnya boleh ker tiap2 hari nak amalkan ni tiap2 hari.. malas betul.. Saper yang dah pernah cuba boleh komen yer..


No comments: