Sunday, March 4, 2007

Mengantuk sebab streamyx

Hari ni aku rasa mengantuk betul.. buat kerja pun tersengguk-sengguk.. gara-gara selalu tidur lewat.. lepas makan tengahari lagi la mengantuk. Aduh, macam-macam buat tak nak bagi mengantuk, minum air panas, keluar ambik angin, sembang-sembang dan macam-macam lagi, tengah concentrate buat kerja pun rasa berat mata. Teruk betul kalo dah mengantuk.
Bila balik rumah tak pulak rasa nak tidur. Teruk betul la penangan streamyx ni. Skang ni asal balik kerja jer bukak pc, browse internet, semenjak ada streamyx kat rumah ni, memang tiap-tiap hari mengantuk, lebih-lagi kalo lepas makan tengahari.
Pelik jugak yer, tengah-tengah hari mengantuk, malam tak mengantuk. Aku pun buat la research skit, lalu jumpa satu site indon. Site indon ni bagitau sebab2 mengapa kita boleh mengantuk di tengah hari terutamanya setelah makan nasi tengahari. Kalo nak tahu, ada kat bawah ni aku copy and paste jer ha..

1. L-Tryptophan
L-Tryptophan adalah asam amino yang menjadi bahan dasar terbentuknya niacin, vitamin B. Niacin sendiri akan dipakai untuk membuat serotonin, zat penghantar sinyal di otak yang dapat menimbulkan perasaan nyaman dan menyebabkan kita jatuh tertidur. Makanan yang kaya karbohidrat seperti nasi, akan merangsang pankreas untuk memproduksi insulin, yang akan menyimpan makanan dalam tubuh. Beberapa asam amino lain yang tadinya terkandung di dalam darah bersama-sama dengan L-Tryptophan, akan masuk ke dalam sel otot. Akibatnya, akan terjadi peningkatan pada konsentrasi relatif L-Tryptophan dalam darah dan serotonin yang terbentuk membuat kita mengantuk.

2. Proses pencernaan makanan
Tubuh akan mengirimkan darah ke sistem pencernaan karena proses pencernaan membutuhkan energi yang cukup besar, apalagi kalau makanan yang perlu dicerna mengandung banyak lemak. Energi yang diperlukan juga akan semakin bertambah besar seiring dengan semakin banyaknya makanan yang kita konsumsi. Pada saat ini, sistem saraf juga menyumbangkan sebagian stok darahnya dan sebagai akibatnya, sistem saraf akan mengalami kekurangan oksigen untuk sementara. Menurunnya efektivitas kerja saraf pada saat sistem pencernaan bekerja inilah yang juga membuat kita ingin tidur siang.

Hmmm.. rupa-rupanya.. memproses makanan juga boleh buat kita jadi letih dan mengantuk. Ingatkan letih bersukan atau letih bekerja jer boleh jadik mengantuk. Lagi satu aku rasa sebab setan kot.. sebab apa kan, kalo pergi semayang Jumaat ker tengah-tengahari tu, khatib baca khutbah jer mesti mengantuk, tapi bila dah abis semayang rasa cam segar mata balik. Tak tau la betul ker tidak, mcm godaan syaitan jer. Tapi itulah yang selalu terjadi tiap2 minggu. Dok dalam masjid jer mengantuk, bila balik jer semayang Jumaat dan keluar dari masjid, rasa segar bugak balik.

Tapi aku rasa mengantuk aku hari ni bukan sebab proses makanan ker apa, tak lain dan tidak bukan adalah bahana daripada tergila-gilakan streamyx, dok gila explore macam-macam teknologi yang ada sampai tak ingat nak tidur dan tak ingat nak makan.

Tapi fikir-fikir balik bagus jugak, sebab dengan secara tidak langsung dapat menjaga dari terus membuncit. Kira macam diet secara tidak sedar. Harap-harap slim balik la aku lepas ni. Kalo kurus, aku boleh kata macam ni.. kalo nak kurus takyah makan ubat kurusla.. pakai streamyx jer boleh kurus. Betul tak?

No comments: